بررسی قیمت خودروهای خارجی پس از لغو ممنوعیت واردات/ سرنوشت تعرفه واردات چه خواهد شد؟
به گزارش خبرنگار حوزه صنعت و معدن گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، مسئله لغو ممنوعیت واردات خودرو که در طرح تحول مجلسیها از آن به عنوان راهکاری برای بهبود بازار، ارتقای کیفیت، حذف انحصار، ایجاد رقابت پذیری و کاهش قیمتها یاد میشد به د لیل شروط لحاظ شده برای تامین ارز، مورد استقبال فعالان بازار خودرو و واردکنندگان قرار نگرفت.
دولت نیز با لحاظ کردن درآمد 2 هزار میلیارد تومانی از محل واردات خودرو گمانه زنیهایی را مبنی بر آزادسازی واردات خودرو به وجود آورد اما دیری نپایید که این موضوع تکذیب شده و مسئولان سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند درآمد فوق در واقع درآمد احتمالی دولت از محل ترخیص خودروهای دپویی موجود در گمرک است.
این در حالی است که طبق گفته کارشناسان و فعالان اقتصادی واردات خودرو در شرایط فعلی اقتصادی هم به نفع دولت بوده و موجب افزایش درآمدهای دولت میشود و هم انحصار بازار خودرو را شکسته و رقابت را دربین خودروسازان ایجاد میکند در نهایت مصرف کنندگان از این امر منتفع خواهند شد.
بنابراین در خصوص آزادسازی واردات خودور 3 سناریو مقابل دولت و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد که به بررسی آنها میپردازیم.
افزایش درآمدزایی تنها هدف آزادسازی واردات خودرو
اولین سناریوی پیش روی مسئولان برای واردات خودرو شاید تنها افزایش درآمدزایی از محل لغو ممنوعیت واردات باشد در این صورت تعرفه بالای واردات از یکسو و نرخ ارز از سوی دیگر قیمت تمام شده خودروهای وارداتی را به شکل قابل توجهی بالا خواهد برد.
در این صورت به علت نجومی بودن قیمت خودروهای وارداتی تنها افراد بسیار کمی از شهروندان توان خرید و استفاد ه از این خودروها را خواهند داشت.
این سناریو تنها به نفع دولت بوده و هیچ رقابتی را بین خودروسازان ایجاد نخواهد کرد چرا که در حال حاضر تعرفه واردات خودرو کمتر از 90 درصد نیست.
تنظیم بازار و ایجاد رقابت با آزادسازی واردات خودرو
اگر دولت با آزادسازی واردات خودرو تنها درصدد تنظیم بازار خودرو و شکست انحصار باشد باید تعرفه واردات خودرو را تا حد صفر پایین بیاورد بنابراین در این حالت برخلاف سناریوی اول قیمت نهایی خودروهای خارجی چندان گران تمام نخواهد شد و شهروندان بسیار زیادی از خرید این قیبل خودروها استقبال کرده و در نتیجه رقابت بین خودروسازان شکل خواهد گرفت.
کارشناسان بر این باورند که اجرای این سناریو در شرایط فعلی بسیار بعید است چرا که دولت به علت جبران کسری بودجه خود به فکر ایجاد کسب درآمد از هر محلی است، البته دولت میتواند به جای تکیه بر تعرفه، مالیات را اصل قرار داده و به دنبال افزایش مالیات از محل واردات خودرو باشد.
همچنین اگر به هر دلیلی ایران به سازمان تجارت جهانی بپیوندد ناگزیر به کاهش تعرفهها شده و در این صورت تعرفه واردات خودرو نیز پایین خواهد آمد.
با یک تیر 2 نشان
کارشناسان فنی بر این باورند که برترین سناریوی پیش روی دولت از آزادسازی واردات خودرو شامل 2 بخش است که هم دولت از آن منتفع شده و درآمدزایی خواهد کرد و هم بازار خودرو تنظیم شده و رقابت پذیری شکل خواهد گرفت.
در این سناریو برخلاف 2 سناریوی قبلی نه تعرفه آن چنان بالاست که قیمت خودروهای وارداتی نجومی شود و نه تعرفه به سمت صفر میل میکند بلکه تعرفه واردات خودرو تعدیل میشود.
بنابراین به دلیل افزایش تقاضا درآمد کاهش یافته دولت از محل کاهش تعرفه واردات به نوعی جبران خواهد شد.
شهروندان زیادی به خرید خودروهای خارجی روی آورده و رقابت نسبی در بازار خودرو پدیدار میشود.
اهمیت واردات خودرو
فربد زاوه کارشناس خودرو درباره لغو ممنوعیت واردات خودرو میگوید ممنوعیت واردات خودرو و قیمت گذاری دستوری که منجر به افزایش قیمتها شده است چوب حراج دولت به سرمایه اجتماعی خود بین مشتریانش است.
به گفته وی در حال حاضر دولت متهم به حمایت از خودروسازان به واسطه افزایش قیمتها و ایجاد انحصار در بازار خودرو به واسطه ممنوعیت واردات است بنابراین از سرگیری واردات میتواند تا حدودی از دولت رفع اتهام کند.
این کارشناس صنعت خودرو معتقد است آزادسازی واردات خودرو ضمن درآمدزایی برای دولت میتواند به ایجاد رقابت بین خودروسازان منجر شده و باعث تنظیم بازار و بهبود کیفیت محصولات شود.
زواره میافزاید با توجه به رشد نرخ ارز و تعرفه بالای واردات خودرو لغو ممنوعیت واردات خودرو تنها منجر به افزایش درآمدهای دولت شده و هیچ نفعی برای تنظیم بازار خودرو نخواهد داشت.
وی میگوید البته اگر تعرفه واردات خودرو تعدیل شود حتی به شکل کم نیز میتواند شاهد شکل گیری رقابت در بین خودروسازان بود، اما به شکل قطعی نمیتوان انتظار داشت که خودروهای خارجی رقیب خودروهای پرتیراژ باشند.
جزئیات ظرفیت و محدوده قیمتی خودروهای وارداتی
به عقیده این کارشناس صنعت خودرو، محدوده اثرگذاری واردات خودرو به احتمال زیاد در بازه قیمتی بالای 700 میلیون تومان خواهد بود.
زواره میافزاید اگر واردات خودروهای بالای 40 هزار دلار و با ظرفیت موتور بیش از 2 هزار و 500 سی سی آزاد شود ظرفیت سالیانه واردات 25 هزار دستگاه خواهد بود در غیر این صورت بعید است میزان واردات سالیانه بیشتر از 15 هزار دستگاه شود.
وی درباره محدوه قیمتی خودروهای وارداتی میگوید با فرض اینکه کف نرخ پایه آنها 25 هزار دلار باشد و تعرفه هم دست نخورد، محدوده قیمتی خودروهای وارداتی بین 800 میلیون تا 2.5 میلیارد تومان خواهد بود، هرچند اگر قید ظرفیت موتور و نرخ پایه هم لغو شود، سقف قیمتها بسیار بالاتر خواهد رفت.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، در صورت آزادسازی واردات خودرو، خودروهای مونتاژی بیشتر از سایر خودروها ریزش قیمت خواهند داشت.
انتهای پیام/4133
انتهای پیام/